Wah, dia sakit ke? Nape perut dia membesar semacam?

Ha! Apabila anda memegang hasmter betina anda, anda dapat merasakan perutnya semakin membulat. Kemudian, dari hari ke sehari, nafsu makannya semakin kuat. Dan juga kerap minum air. Begitu juga, dia semakin menjauhi pasangannya. Kadang2 anda melihat dia mengumpulkan serbuk kayu ke satu2 penjuru sangkar anda dan ada di satu penjuru lagi, terlonggoknya makanan yang dikumpulkannya. Di samping itu, perutnya yang semakin membesar, anda akan dapat melihat, puting susunya akan jelas terlihat. Inilah tanda-tanda hamster anda sedang bunting..

Kalau anda melihat tanda2 ni, maka bersedia lah anda untuk menimang cahaya mata! Erk! +)

Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah:

  1. Mengeluarkan hamster jantan dari sangkar, biarkan hamster betina yang bunting di dalamnya.
  2. Kerap mengganti habuk kayu kerana kita tidak mahu anak2 hasmter lahir ketika habuk kayu berbau dan busuk.
  3. Menyediakan banyak makanan dan minuman yang segar.
  4. Menyediakan satu ruang seperti kotak, rumah, atau seumpamanya untuk tempat hamster anda membuat sarang di dalamnya.
Kemudian, anda tunggu lah saat2 hamster anda melahirkan anak2 hasmter dalam lingkungan 5-9ekor sekali lahir.

Tempoh hamster betina bunting adalah selama 13 minggu *kalau silap, tolong betulkan...

Apabila 2 hati menjadi satu...

Sekiranya anda mempunyai seekor hamster, maka disyorkan anda mencari seekor lagi hamster berlawanan jantina sebagai teman. Hal ini kerana, hamster merupakan haiwan yang peramah dan suka berkawan.

Ada satu peringkat, hamster yang berlawanan jenis ini menjadi terlalu sensetif sehingga menyebabkan pergaduhan. Sekiranyanya ini berlaku, anda perlu mengasingkan mereka berdua dalam sangkar yang berlainan.

Ada satu peringkat juga di mana, hamster anda berlainan jantina akan menjadi intim dan selalu kelihatan, hamster jantan mengekori hamster betina dan hamster betina "merelakan", dan tidak lagi pergaduhan yang berlaku.

Ini merupakan petunjuk awal bahawa hamster anda sudah cukup matang dan hendak mengawan. Menerusi pengalaman saya, tanda-tanda hamster betina sudah bersedia mengawan ialah:

1. Badannya akan melekat rapat ke tanah.
2. (Pada masa yang sama) Ekornya akan tegak berdiri ke atas.
3. Mengeluarkan :sesuatu: bau... (mungkin bau mengawan untuk menarik perhatian hamster jantan)

Setelah mendapat isyarat, hasmter jantan akan menjilat kemaluan hasmter betina dan seterusnya. Proses mengawan in boleh berlaku sepanjang petang atau malam dan digalakkan anda tidak menganggu mereka melainkan jika anda tidak bersedia untuk menambahkan bilangan hamster anda.

Setakat ini saya berkongsi, sekiranya ada tambahan, sila tinggalkan di ruang komen.

Cerita tentang penyakit hamster

Secara jujurnya, saya tidak menghadapi kes2 serius penyakit hamster. Hanya sekadar selsema yang disebabkan cuaca yang sangat sejuk, dan kerana alah dengan habuk kayu (bedding). Sekiranya hamster anda selsema kerana alahan sesuatu seperti alah dengan habuk kayu, anda mungkin boleh mengurangkan kuantiti habuk kayu (bedding) dalam sangkar, atau gantikan dengan sesuatu seperti tisu tandas yang dicari-carikkan.

Tetapi sekiranya, hamster anda diserang selsema kerana jangkitan, berjumpalah dengan doktor haiwan. Mereka akan memberi ubat serbuk atau ubat berbentuk pil. Sekiranya ubat serbuk, seperti biasa, campurkan serbuk dengan air putih, dan dengan menggunakan picagari kecil, picitkan sebanyak 0.5 milimeter ke dalam mulut hamster anda. Sekiranya ubat tersebut berbentuk pil, kerat 1/4 daripada pil itu, kemudian hancurkan bersama air, dan seperti dinyatakan tadi, dengan mengggunakan picagari, suntikkan cecair tersebut dengan sebanyak 1.5 milimeter. Kekerapan anda memberi ubat kepada hamster anda bergantung kepada kekerapan hamster anda selsema.

Hamster saya ada menngalami cirit birit sehingga membawa kepada kematiannya. Saya tidak mempunyai pengalaman ini, jadi, sesiapa yang mempunyai pengalaman atau info, sila berkongsi bersama.

Sekiranya hamter anda luka kerana kesan pergaduhan, apa2 luka, saya hanya menggunakan minyak gamat untuk menyapu di tempat2 luka dan hasilnya amat menakjubkan. Dengan menggunakan cutton bud, saya menyapu tempat luka hamster, dan tidak sampai 3 hari, lukanya sudah sembuh.

Tetapi sekiranya anda mempunyai cara yang lagi baik dan selamat, sila berkongsi dengan kami semua.